Hakan Bayman

Otomobiller değişiyor ya lastikler...

Hakan BAYMAN yazıyor...

2018 M03 16

 LASTİĞİN 1888’de hayatımıza girmesinden bu yana sadece bir elin parmakları kadar önemli gelişme olmuştur. Hepimizin bildiği pneumatik lastikler, radyal teknoloji, sentetik kauçuk kullanımı ve RFT denilen patlayınca da giden lastikler...

Uçan araçların, insansız araçların sıkça konuşulduğu günümüzde eski ve klasik lastik sektörü ne olacak ?

Geleceğe giden yolculukta bu eski endüstri de geleceğini yeniden dizayn ediyor. Öncelikle daha uzun bir süre aracın yerle arasındaki kilit mobilite görevini lastik üstlenecek gibi duruyor. Bu arada lastik bu görevin dışında hepimizin bildiği gibi aracın hızlanmadan frene, yakıt performansından yol tutuşuna kadar bir sürü kilit görevinde de en önemli rol sahiplerinden. Kısaca ister 1 milyon TL’lik isterse 20 bin TL’lik bir araç olsun aracınızın performansı yere basan 4 tane avuç içi kadar kauçuğun performansına bağlı.

Amerika’da patlayan dizel skandalı (Dieselgate) ile mecburi olarak daha hızlanan ve şekillenen otomotiv sektörünün gelecek planlarına göre lastikler de sadece bir emtia rolü üstlenmekten daha öteye geçecek gibi duruyor.

Sadece orijinal ekipman olarak değil yeni araç platformunun dizaynından başlayan ve dijital bilgi akışı sayesinde aracın ve sürücüsünün güvenlik ve verimlilik beklentilerini karşılayan, geliştiren stratejik bir ortak. Evet verimlilik yazdım, verilen fiyatın karşılığında lastiğin ömrünün sonuna dek vaat ettiği tüm sözleri sonuna kadar kullanabilmek , ilk seferde cebinizden çıkan daha az para değil. Tabi ki sürüş konfor-performans-etkinlik üçgeni anahtar ve değişmez hijyen faktörü olmaya devam edecek.

Basit bir örnek vereyim. Şehrin her tarafında park halinde araç paylaşım filonuz var, sizin için en önemli konu nedir ? Yakıt veya temizlik diyenler bu işe girmeden bir daha düşünün...Araçların bulundukları yerden hareket edebilmeleri için lastiklerin yola hazır olması lazım.. Hem de klasik tekme ile kontrol etme yönteminden çok daha detaylı bir şekilde. Diş derinlik ne durumda, ne zaman rotasyon gerekecek, hava basıncı ne durumda, değişme zamanı ne zaman, stokta aynı lastikten var mı... Daha bir sürüsü.

Tabii bu arada lastik deyince aklımıza ilk binek lastikleri gelmek ile birlikte unutmayalım ki ticari araçlardan uçak lastiklerine, dev maden araç lastiklerinden kauçuk paletli lastiklere kadar milyarlarca dolarlık bir pazardan bahsetiyoruz.

Sonuçta kauçuğun vazifesi sadece güvenilir olmanın üzerine anlık bilgi kullanımı ile verimlilik uzmanlığına doğru gidecek gibi gözüküyor.

Bu çerçevede kauçukta savaş alanı fiyat endeksinden bilgi ve üretkenliğe doğru kayacak gibi gözüküyor. Pazarın büyük firmalarına bakıldığında son zamanlardaki yatırımların daha çok bu alanlara kaydığı, insan kaynakları ve organizasyon yapılarının da değiştiğini gözlemlemek mümkün. Büyüklerimizin dediği gibi değişim olan yerde bereket vardır...