Fatma Tüker

1+1 > 2 neden olmasın!

.

2018 M05 17

 BİR yandan pazar payları, satışlar, hedefler konuşulurken bir yandan da her alanda tasarruf beklenip küçük büyük tüm pazarlama  bütçelerinde kendi boylarına göre daralmalar olması tüm pazarlama çalışanların hayatlarını zorlaştırıyor. Bir de bunlara ilaveten pazarlama iletişiminde kullanılmakta olan araçlar da güncelliklerini yitirince, yeni oyuncaklar, yeni araçlar yaratmak hedef kitlenin dikkatini çekecek, heyecan uyandıracak yöntemler, yollar bulmak da iletişim profesyonellerinin “mecburi” işleri oldu artık. Dönüp dolaşıp ne yapsak, nasıl yapsak diye düşünüp, duruyoruz… Dijital, online, sosyal medya, kulaktan kulağa, fenomen pazarlama, influencer marketing vs, yeni yöntemler bazen de eski yöntemlere yakıştırılan yeni yeni sıfatlar…

Dolayısı ile demem o ki kaynakların etkin kullanılması gereken şu günlerde doğru marka işbirlikleri ve ortak pazarlama iletişimi neden pazarlama bütçesini arttırmadan yapılabilecek zekice bir hamle olmasın?

Marka birlikteliklerinde işbirliği yapacak taraflar marka kişiliklerini temel marka değerlerini ve tabii bir yandan da bağımsızlıklarını koruyarak bazı ortak amaçlar üzerinde anlaşabilirler ve teknoloji, pazarlama gibi stratejik konularda birbirlerine katkı sağlayarak başarılı marka işbirliği, kazan-kazan ilişkisi ve mutlu bir evlilik kurabilirler.

Benzer değerlere ve hedef kitlelere sahip ancak rekabetçi olmayan markalar birlikte daha güçlü olacaklardır. Bütün bu işbirliklerinde temel öge iki markanın birbirini tamamlamasıdır. Buna ister etkinliklerde işbirliği bir tür sponsorluk olsun ister çapraz pazarlama yapılsın ister de gerçek bir marka evliliği olsun, sonuçta amaç güç birliğinin getireceği 1+1>2’dir.

Doğru seçilmiş bir ortak/eş ile işbirliği ürünlerin fark edilmesini kolaylaştırıp, tanınırlık, bilinirliği arttıracaktır. Müşteri tabanları paylaşılabilir ve farklı pazarlara erişim ile rekabet avantajı da sağlanır, çapraz satış yapılabilir ve tüketicinin beklentilerine , isteklerine değişik kanallardan da ulaşılmış, destek verilmiş olur.

Başarının basit bir yolu, markaların kendilerini en uyumlu iş ortaklarıyla uyumlu hale getirmesidir.

Yapılacak ortak pazarlama iletişimi ile  iki marka sembolik olarak güçlerini birleştirerek birlikteliğe tek bir markanın katabileceğinden çok daha fazla anlam ve değer katacaklardır. Ancak marka birliktelikleri, evlilikler ve ortak pazarlama iletişimi tüm bu belirgin faydaların ötesinde riskler de içerir. Örneğin markanın görünürlüğü seyrelebilir, hedef grubu üzerindeki kontrolünü, takibini kaybedebilir, kitlesi odağını kaybedebilir, hele bir de birleşimdeki markalardan birisi jenerik ise….

Sadece pazar genişletmek, erişimi arttırmak için değil, marka imajının güncellenmesine fayda sağlayacak bir birliktelik de kurulabilir tabii. Stratejik olarak marka kimliğini nereye taşımak istiyorsanız o yolda bir yol arkadaşı bulup birlikte yürürsünüz. Örneğin daha genç, daha dinamik ya da daha güçlü, daha dayanıklı, daha olgun, daha modern, daha geleneksel ne ise hedefiniz seçiminiz  benzer bir demografiye sahip tamamlayıcı bir marka ile işbirliği yapmak onların topluluğuna “giriş yapmanıza” ve o yansımadan faydalanmanızı sağlar. Tabii unutmamak gerekir topluluklar çok farklıysa, pazarlama mesajı da  hedefte istenen etkiyi yaratamayacaktır.


BİRLİKTE DAHA GÜÇLÜYÜZ

Marka işbirlikleri Nike ve Apple birlikteliğinde olduğu gibi bazı şaşırtıcı, en azından ilk bakışta, sektörler arası ittifaklar da içerebiliyor. Bu evlilikler tüketiciyi olumlu bir şekilde şaşırtıp, yeni kitleler çekebilir. Günümüzde hem ülkemizde hem de uluslararası moda dünyası moda tasarımcısı olmayan tanınmış isimler ya da tasarımcılar ile hazır giyim markaları arasındaki başarılı işbirliklerini konuşuyor. Örneğin Jimmy Choo ile Moon Boot gibi iki ayakkabı markası yine bir ayakkabı tasarlamak için bir araya gelebildi. Ipanema ve Philippe Starck örneğinde ise bir endüstriyel tasarımcı kendi alanından kısmen ayrılarak bir moda markası için kolları sıvayıp görmeye alışık olmadığımız alanda da iş yaparak giydiği gömleklere bir de ‘moda tasarımcısı’ gömleğini eklemiş oldu. Aynı yaklaşım Dolce&Gabbana ve Smeg işbirliğinde de görülüyor. Burada da İtalyan estetik anlayışı ile moda tasarımcısı Dolce&Gabbana’nın karakteristik motifleri ve Smeg son teknoloji ev aletleri buluşuyor..

İşbirliklerinde potansiyel tuzaklar olacağını bilerek ve bunlara dikkat ederek yola çıkılmalı. Birleşmeler karşılıklı faydalara dayanırken, genellikle bir diğeriyle ilişki başlatan doğal olarak  kime yaklaşacağına karar verme avantajına sahiptir ve  oyunun kurallarını da o koymak isteyebilir işte burada dikkat her şeyden önce, potansiyel iş ortağınızın itibarı pazarda ne olursa olsun, size akacaktır.

Aman unutmayın marka kimliği kırılgan bir yapıdır!

loading...