Okan Altan

Sürücüsüz otomobillerin şifresi: V2X

Okan ALTAN yazıyor...

2018 M03 16

 Otonom sürüş, sanıldığı gibi ekonomik olmayacak!.. Sürücüsüz otomobil konforunu, ancak ultra zenginler yaşayabilecek!..

Hürriyet Oto ile günümüz ve yakın geleceğe ait haberler fırtınasına başlamadan biraz geleceğe dair öngörülen bir problemden bahsetmek istiyorum…

Otonom sürüş ya da robotize sürüş veya sürücüsüz sürüş, kulağa hoş geliyor… Herkes, direksiyonda kimsenin olmadığı otomobillerin arka koltuğunda yola bakmadan seyahat etmenin hayalini kuruyor… Otomobile binilecek, nereye gidileceğini yüksek sesle söyleyecek ve keyfe bakılacak…

Fakat, tam bu noktada şu an için bir maliyet problemi ortaya çıkıyor…

Otonom sürüş için mecbur olan anlık iletişim… Bilindiği gibi 5G bilgi akış hızı her yerde başlamadan, otomobillerin güvenle sürücüsüz ilerlemeleri pek mümkün değil!.. Yani, anlık olarak otomobil milimetrik pozisyonunu görmesi gerekiyor… “here” gibi harita yazılımlarının da, otomobillerin “anlayacağı” dönüşleri de belirleyecek çok hassas çizgilere dönüşmesi şart… Otomobilin çevresindeki, ilerisindeki ve gerisindeki tüm araçların da tam konumlarını saliseler içinde “bulut”a aktarıp sizin bulunduğunuz otomobilin onların durumuna göre hareket etmesi mecbur… Tüm bunlar, gigabyte’lar dolusu verinin otomobile ve otomobilin de buluta sürekli gidip gelmesi anlamını taşıyor!..

Bu bilgi trafiğine V2V ve V2X yani “vehicle to vehicle” (araçtan araca) ve “vehicle to everything” (araçtan her şeye) teknolojileri deniyor… Araçtan araca iletişim, şu anda demode bile olmaya başladı… Artık araçtan her şeye ve tam tersi iletişim teknolojisi geliştiriliyor… Yani yol sensörleri kameraları ve araçların durumlarını istikametlerini aktardığı buluttan, tüm trafik sisteminin anlık durumunun içinde bulunduğunuz otomobile gelmesi… Bir günde bir otomobilin kullanacağı veri miktarını düşünebiliyor musunuz?..

Tahmin edilen, bir otomobilin günde 100 kilometre hareket edebilmek için 150 GB veri harcayacağı!.. Bunu bir aya vurun; 4.5 terabyte, tek bir otomobil için!..

25 GB mobil internet için ayda en az 100 TL ödediğimizi düşününsek, bugünün hesabıyla ayda en az 18 TL’lik iletişim faturası çıkar!.. Yani, bir ayda normal yakıta harcadığımızın neredeyse 20 katı, sadece tam otonom sürüş için iletişim gideri olarak ortaya çıkacak!..

Diğer yanda; 5G için tüm aktarma istasyonlarının yenilenme maliyetini taşıyacak telekom şirketlerinin bu otonom sürüş için hizmet sunarken bu kadar büyük veriyi aktaracak ne server’ı, ne de her yerde aktarım kulesi var…

V2X yani Vehicle-To-Everything işinin uydulardan yürüyeceğini düşünsek bile, o da hız olarak yetişemez veya bu veri yoğunluğu için ayla dünyanın arasını metalle doldurmak gerekecek!..

Ayrıca, otonom sürüşe hazırlık yapan otomobil markalarının milyarlarca dolarlık Ar-Ge’leri de, bir anlamda boşa harcanıyor gibi görünüyor… Teknoloji devlerinin öngörülerinde, otomobiller ancak yüzde 100 “bulut” tarafından yönledirilirse, tüm trafiğin güven içinde akabilmesi söz konusu olabilecekmiş… Yani şu anda ulaşılmış, öne çıkan engelde ani fren ve duruş, otomatik park, adaptif cruise-control gibi günümüzde kullandığımız teknolojiler, “Cloud-Drive” için yeterli olabilecekmiş… Otomobillerin sollamalarını, yavaşlama ve hızlanmalarını, virajlarda ilerlemelerini, adreslere doğru dönmelerini, yakıt ya da şarj istasyonlarına uğramalarını ve boş park yerlerini tespit etmelerini, yani sürüşle ilgili herşeyi, “Cloud-Drive” (ya da ismi ne olacak ise) bu bulut sistemi uzaktan kumanda edecek… O “bulut”un planı içinde hareket edecek olan araç, trafik programına girecek ve diğerleriyle birlikte sistem haritasında yerini alacak, hedefine gidecek…

Bu bakış açısıyla; otonom sürüş için asıl görev, otomobil markalarında değil, telekom markalarına düşüyor…

Ve otonom otomobiller, aslında kullanımı aşırı pahalı “uzaktan kumandalı” otomobillerden başka bir şey olmayacak…

Böylece; otonom sürüşün, çok güzel bir hayal olsa bile, veri kullanım maliyetinden sadece şık bir seçenek olarak kalacağını söylemek zorundayım…

Belki aboneliği çok pahalı olan ultra modern filolarda ya da sadece belirlenmiş “kurtarılmış” bölgelerde fakat yine de sürüş masrafının otomobil fiyatını aşabileceği şekilde uygulanabilecek!..

loading...