Zeynep F. Soysal

Faydası yoksa, zararı vardır

Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği Başkan Vekili Zeynep Fidan Soysal yazdı...

2018 M07 30

 ÇOK sevdiğim biri vaktiyle bana “faydası yoksa, zararı vardır” demişti. Ben de o günden beri olaylara hep bu açıdan bakıyorum. Yeni kabine kuruldu, ekipler tamamlandı. Beğendik, beğenmedik; eleştirdik, iyi olmuş dedik… 1-2 hafta güzelce konuştuk tartıştık bu konuyu. Artık icraata bakma zamanı geldi sanki. Tabi ki otomotiv dünyasında olduğumuzdan ben de otomotiv sektörüne ne gibi katkılar olmalı, yapılacak yenilikler, değişiklikler ve gelişmeler hususunda ‘neler yapılmalı’yı kaleme almak istedim.

Otomotiv sektörünün işlerini yapmak için çalıştığı bakanlık adedi sekizdi. Şimdi ise dörde inmiş görünmekle beraber yeni hükümet sistemi anlaşıldıkça sektörün de kimlerle çalışacağı daha net anlaşılacaktır. Geçmiş dönem bakanlarımıza yaptıklarından dolayı teşekkür ettikten ve yeni bakanlarımıza da hayırlı olsun dedikten sonra aynı zamanda devletin gelirlerini korurken otomotiv pazarını arttırabilmek için ‘neler yapmalıyız’ı konuşalım.

Geçtiğimiz dönemde yenilenen ÖTV sistemi ile eşik sistemi oluşturulmuştu. En acil konu olarak yeni sistemdeki 3 aşamalı ÖTV eşikleri güncellenmeli. Ülkemizde satılan araç modelleri içinde ilk basamak olan 46 bin TL eşiğindeki % 45 ÖTV’ye tabi olan araç neredeyse kalmadı, dolayısıyla 46 bin TL ve üst eşiklerinin hiç geç kalmadan güncellenmesi pazarı bir nebze hareketlendirecektir. Aksi takdirde Haziran ayında % 39 olan düşüş tüm yıl için geçerli olabilir ki bu durum sektöre olduğundan fazla devletin gelirlerine negatif yansıyacaktır.

Araç satışlarında etkili olan bir diğer önemli husus ise taşıt kredilerine ulaşım ve faiz oranları; toplam satışlar içinde kredi kullanım oranları segmentine bağlı olarak % 70 ‘lere kadar çıkıyor. İki ayrı açıdan bakmak gerek, biri kredi için peşinat sınırının biraz daha yükseltilmesi (yakın zamanda bu sınır 100.000 TL’ye çıkarılmış olsa da bugünkü döviz kurlarından dolayı halen yetmemekte), ikincisi ise verilen kredi süresi. 2013 yılından bu yana taşıt kredileri 48 ay ile sınırlandırılmış durumda, bugünkü fiyat seviyelerinde 48 ay sürenin en az 60 aya çıkartılması perakende tüketicileri için son derece önemli. İnce ayarlar ile sektöre biraz da olsa katkı sağlayacağına inandığımız bir konu taşıt kredilerindeki düzenlemeler.

Ayrıca son dönemde sektörümüz için yapılmış en önemli çalışma ise yeni yürürlüğe giren hurda teşviki konusu. Kanun çıktıktan sonra uygulamaya geçişin 2 ay kadar uzaması nedeniyle ilgili 2 ay boyunca araç alacakları beklentiye sokarak satışlara negatif etki yaptı. Ancak bu durumu bir kenara bırakırsak, geç kalınmış ama sonunda uygulamaya alınması ile hepimizin motivasyonunu bir nebze de olsa yukarı çekmeye yaradı. Sektör derneklerinin Maliye Bakanlığı’na verdiği uygulama teklifindeki rakamların oldukça altında olan 10 bin ve 8 bin TL teşvik rakamları elbette reel piyasada tam olarak karşılığı olmayan bir seviyede ve maalesef oldukça düşük kaldı. Bugünkü fiyat ve finans şartlarında bu rakamların satışa etkisi oldukça yavaşlamış durumda.

Yeni kabineden isteklerimizin bir kısmını kendilerine öneri olarak almalarını rica ediyorum. Eğer bunlar yapılırsa sektör istihdam azaltmasına gitmeye gerek duymayacak, satış hacimleri azalmayacak ve devletimizin çok önemli gelirini sağlayan sektör bu katma değeri sağlamaya devam edebilecektir.

Faydası yoksa, zararı vardır... Yeni hükümet sistemimizin de ülkemize hayırlı, otomotiv sektörüne faydalı olacağı umuduyla, iyi tatiller dilerim herkese.

loading...